Samarbejdsmøder (konfliktmægling]

Medarbejdere, der har det svært med hinanden, kan udgøre en alvorlig negativ indflydelse på det psykiske arbejdsmiljø og stille lederen på en hård prøve. Kan en leder udpege relationen mellem to specifikke medarbejdere som stresset eller måske ligefrem fjendtligt, er samarbejdsmøder med en Nærværskonsulent en oplagt mulighed.

I et samarbejdsmøde bruger Nærværskonsulenten værktøjer inden for konfliktmægling til at skabe forståelse mellem medarbejderne, så de kan opnå – eller genopnå – et funktionelt og afslappet kollegialt samarbejde, og så den eventuelle negative påvirkning af det psykiske arbejdsmiljø kan vendes til positiv.

Tilbuddet kan godt lanceres over for medarbejderne under betegnelsen konfliktmægling, men chancerne for resultat bliver erfaringsmæssigt bedre, hvis de kaldes for samarbejdsmøder. Ofte har parterne intet ønske om at blive forsonet med den anden, sådan som “mægling” kan lægge op til. Det behøves såmænd heller ikke.

Der er snarere brug for at løse – eller rettere opløse – konflikten tilstrækkeligt til, at parterne bliver i stand til at samarbejde positivt med hinanden og med kollegerne i hverdagen. Forsoningen kommer erfaringsmæssigt ofte alligevel, typisk efter at samarbejdet har fungeret tilfredsstillende i en periode.

Er der tale om en særligt alvorlig konflikt, kan der evt. indledes med penduldiplomati, dvs. at Nærværskonsulenten først afholder samtaler med parterne hver for sig.

 

Et forløb af samarbejdsmøder består typisk af 2-5 samtaler à 50 minutter.

Nærværskonsulenterne

  • reducerer og forebygger stress – uden behov for sygefravær
  • styrker teamsamarbejdet og øger mental sundhed og arbejdsglæde 
  • forbedrer psykisk arbejdsmiljø og fastholder dygtige medarbejdere
  • løser samarbejdsvanskeligheder – før de udvikler sig til konflikter
  • hjælper medarbejdere med stressfravær effektivt tilbage i jobbet
  • yder coachingbaserede indsatser til kommuner på sygemeldte borgere