Hvem Står BAg?

Nærværskonsulenternes tilbud er især bygget på ejerleder Torsten Balslevs erfaringer. Dels 10 år i tværfaglige fællesskaber at facilitere ledige på kanten af arbejdsmarkedet. Dels 10 års erfaringer med mennesker i job, dvs. arbejdsfastholdelse af borgere, forebyggende stresscoaching og andre HR-indsatser til begrænsning af medarbejderes sygefravær. Udført for både offentlige og private virksomheder. Som både individuelle sessioner og gruppeindsatser. Og på både korte og længerevarende kontrakter.

nærværskonsulenterne blev stiftet i 2021 og hAR længerevarende KONTRAKTER MED TO danske KOMMUNER 

Nærværskonsulenterne er specialister i at forebygge sygefravær, hjælpe stressede mennesker tilbage i job og støtte ledige med stresslidelser i at vende tilbage til til job og beskæftigelse. I de individuelle indsatser arbejder vi udelukkende coachingbaseret. Vi gør naturligvis brug af vores uddannelsesmæssige baggrunde indenfor coaching, navnlig stresscoaching. Men vi nyudvikler og videreudvikler også værktøjerne, for bedre at kunne tilpasse indsatsen til den enkeltes situation, tilstand og forudsætninger. 

 

Vi går efter værktøjer, som – gerne mens borger/medarbejder går på arbejde – effektivt og dokumenteret kan reducere og forebygge stress. Sideløbende har vi fokus på at forbedre den fysiske sundhed og generelle livskvalitet hos den enkelte, fordi det ifølge forskningen bidrager til at forebygge tilbagefald. Alle klienter i de individuelle forløb screenes før og efter ved hjælp af vores eget spørgeskema EKT. Det giver os mulighed for at tildele den bedst egnede coach, at dokumentere progression i klientens situation og trivsel samt at indhente evaluering til kvalitetssikring af indsatsen. Læs nærmere om disse emner under fanen “kvalitetssikring” i topmenuen.

Vi hjælper også udfordrede arbejdsteams til at performe. Vi har særlig erfaring i at hjælpe “ægte” arbejdsteams, dvs. teams, der kun kan opnå gode resultater, hvis de samarbejder tæt sammen om opgaverne og er gode til at passe på hinanden. Indenfor dagtilbud, skoler, og social- og sundhed, har vi allerede lang erfaring med gruppeindsatser. Erfatringer, som tilsvarende tæt samarbejdende virksomheder f.eks. behandlingsinstitutioner, fængsler og hospitaler også bør kunne profitere af.

 

 

VORES Formål

Nærværskonsulenternes primære formål er:

at sænke sygefravær ved at skabe mere trivsel og arbejdsglæde 

Trivsel skal her forstås holistisk: Hos den enkelte, i arbejdsteams og i organisationen. Vi vil især gerne måles på, hvor gode vi er, til at øge den enkeltes lyst og evne til at engagere sig i arbejdslivet på en bæredygtig måde. Vores sekundære formål er:

 

at styrke samarbejde og løfte den mentale sundhed ude på arbejdspladserne

Godt samarbejde og mental sundhed er nøglen til det gode psykisk arbejdsmiljø. Som hjælper til at fastholde de dygtige medarbejdere. Hvilket igen er essentielt for en høj og stabil produktivitet.  

Begge formål giver god ”bundlinjefornuft”: Kompetente medarbejdere, der år efter år møder mentalt sunde op til et sundt psykisk arbejdsmiljø, er det bedste grundlag for kvalitet og produktivitet, også fordi det er med til at fastholde de dygtigste medarbejdere.

 

Vi arbejder for, at borgere/medarbejdere bliver mere nærværende på jobbet, f.eks. i form af bedre koncentration og bedre professionelle relationer til kolleger, ledere, samarbejdspartnere, kunder og brugere. Det gør dem også mere nærværende i deres privatliv, så de opnår et rigere liv. Endelig gør nærværet dem mere robuste, så de får mindre fravær. Derfor har vi valgt at hedde Nærværskonsulenterne. 

 

REFERENCER

Nærværskonsulenterne har nu på tredje år et fast samarbejde med Egedal Kommune i form af tilbud om trivselssamtaler til medarbejderne i alle kommunens virksomheder samt gruppeaktiviteter, f.eks. coaching af arbejdsteams og mæglingsbaseret løsning af samarbejdsproblemer. Vi hjælper årligt over 100 Egedalmedarbejdere ud af deres stress. For reference kontakt HR-konsulent Ann Carina Tetschner på ann.tetschner@egekom.dk.

 

En stor del af Nærværskonsulenternes erfaringer er opbygget gennem indehaver Torsten Balslevs tilknytning til Jobcenter Furesø (siden 2013) og Furesø Kommunes HR (siden 2015). Torsten er stadig deltidsansat specialist i fastholdelse i Furesø Kommune på både borgere og medarbejdere. For reference kontakt jobcenterchef Flemming Sommer på flso@furesoe.dk.

 

Nærværskonsulenterne har desuden et nyere samarbejde – start medio 2023 – med Jobcenter Halsnæs om leverance af stresscoaching til deres sygemeldte og ledige borgere. Vi har nu ca. 40 aktive sager for Halsnæs. For reference kontakt leder af fastholdelse Maria Højer Nannberg  på mahna@halsnaes.dk.

Nærværskonsulenternes 5 dogmer

Nærværskonsulenterne vil gerne hjælpe dine medarbejdere af med stress på en måde, som minimerer og forebygger stresssygefravær og samtidig støtter konsekvent op om virksomhedens ledelse og egne indsatser på tillid, samarbejde og arbejdsmiljø. Det har ført til valget af fem dogmer, som gennemsyrer vores tilgang.